Takaisin ylös ↑ Feedcowboy.com

Astangajooga

Astangajooga kehittää kehon sekä vähitellen myös mielen hallintaa, voimistaen, venyttäen ja puhdistaen harjoittelijan kehoa sekä mieltä ja edistäen täten hyvinvointia. Astangajoogan gurun Sri K. Pattabhi Joisin mukaan astangajooga on polku kohti omaa todellista olemustamme. Ashta anga tarkoittaa kahdeksaa haaraa, jotka ovat astangajoogan filosofinen perusta.

1. YAMA, itsehillintä sekä eettiset ohjeet
2. NIYAMA, asenteet itseä kohtaan
3. ASANA, fyysinen asentoharjoitus
4. PRANAYAMA, hengitysharjoitus
5. PRATYAHARA, aistien hallinta
6. DHARANA, mielen keskittymiskyky
7. DHYANA, meditaatio
8. SAMADHI, syventyminen ja yhteys korkeimpaan minuuteen ja tietoisuuteen

Neljä ensimmäistä haaraa ovat ns. ulkoisia harjoitteita, ja astangajoogaa lähestytään perinteisesti kolmatta haaraa, asanaa harjoittaen. Neljä viimeistä haaraa ovat sisäisiä harjoitteita, jotka sanotaan ulkoisten harjoitteiden avulla, tapahtuvan ajan myötä itsestään. Practice, practice and it's all coming kuten astangajoogan guru Sri K. Pattabhi Jois sanoi.

Astangan asanaharjoitus tehdään vinyasa-tekniikan mukaisesti, mikä tarkoittaa liikkeen ja hengityksen yhdistämistä tiettyä järjestystä noudattaen. Asanaharjoituksessa on vahvasti läsnä lihaslukot (bandhat), hengitys sekä katseenkohdistaminen (dristit). Nämä elementit sekä tuottavat sisäistä lämpöä harjoituksessa, että tuovat asanaharjoitukseen meditatiivisen tilan kääntäen huomion sisäänpäin.

Sri K. Pattabhi Joisin perinteen mukaan astangajoogan harjoitetaan ns. mysore-tunneilla, joissa harjoittelija tekee harjoitusta omaan tahtiin ja opettaja tarvittaessa avustaa sanallisesti tai koskien. Harjoitusta edetään aina yksilölliseen tahtiin. Ohjatulla tunnilla on kuitenkin hyvä käydä varsinkin aluksi kunnes muistaa suurinpiirtein harjoituksen vinyasan ja sitten siirtyä mysore-tunnille. Perinteen mukaan harjoitusta olisi ideaali tehdä 5-6 kertaa vkossa (täydenkuun ja uudenkuun päivät vapaana sekä yksi viikottainen lepopäivä), jotta harjoituksen vaikutukset olisivat parhaimmat. Säännölliseen harjoitteluun on hyvä aloittelijankin pyrkiä, omia rajoituksia kuitenkin kunnioittaen. Harjoitussarjoja on olemassa kuusi, joskin yoga chikitsaa eli ensimmäistä asanasarjaa harjoitellessa menee usein ihmisikä, jos toinenkin. Lähestymistapa asanaharjoituksiin on kuitenkin oman kehotietoisuuden ja mielen kohtaaminen, ennemmin kuin fyysisten asanasarjojen saavuttaminen.

Astangajoogasta lisää tietoa>

 

Jaa: